נפלנו חזק: הבית שכל משפחה תרצה לגדול בו

טשטוש גבולות

הרבה שינויים עוברים על המטבח בשנים האחרונות. אחד החללים המרכזיים בבית ממציא את עצמו מחדש, בהתאם לתמורות שעוברות על התא המשפחתי ועל צורת המגורים. החומרים החדשים והטכנולוגיות המתקדמות מאפשרים גם הם שינויים, מייצרים אפשרויות חדשות ושאלות חדשות – מהו המטבח, ומה חייב להיות בו? יורוקוצ'ינה, תערוכת המטבחים הדו-שנתית שנערכה לאחרונה במסגרת שבוע העיצוב מילאנו, מספקת הזדמנות מצוינת להתעדכן בחידושים, להכיר חומרים ולהעמיק את ההבנה בתחום.

תוך כדי התבוננות, פתיחת דלתות, לחיצה על כפתורים וישיבה על מערכות שונות, אספנו נקודות למחשבה שמאפיינות מגמות שונות, ולעתים אף מנוגדות, בעולם המטבחים. חברת Leicht הציגה דגם חדש של תריסים, Xtends )בתמונה הבאה(, שבאמצעותם נעלמים הארונות העליונים ונוצר במטבח אזור חדש ופרקטי מאחורי הכיור שבקצה משטח העבודה. גם הטכנולוגיה הזו מתאפשרת על ידי העמקת החלק התחתון של המטבח. מספר חברות הציגו מטבחים בחיפויי אבן מסוגים שונים.

בחברת Hacker (בתמונה הבאה) מצאנו אבן דקיקה במיוחד – 1.3 מ"מ – שהודבקה לדלת MDF, כך שדלתות הארונות אינן כבדות אבל המראה הטבעי נשמר. הקוריאן, שכיכב בחלק ניכר מהמטבחים ב 2012- , לא נעלם, אבל השנה ניתן לראות אותו בעיקר במטבחים מעוגלים ועקמומיים. זאת, כנראה בזכות האפשרויות הפיסוליות שהחומר טומן בחובו, לצד העובדה שהוא לא אידיאלי לשימוש כמשטח עבודה )בעיקר עקב רגישותו לחום).

מצופים בו הוא הפורמייקה. בישראל אנחנו מקובעים מאוד על שיש, אבל הפורמייקה, כשהיא עשויה באופן איכותי, על גבי לוח HDF , היא חומר מוצלח במיוחד למשטח העבודה. היא מצטיינת בעמידות וביכולותיה להידמות לחזיתות המטבח.

 

הרצף נשבר

אחת האמיתות המוחלטות במטבחים נשברת עכשיו: משטח העבודה אינו חייב יותר להיות רציף ובגובה 90 ס"מ. המשטח נקטע, משתנה, נעשה גבוה ונמוך, משנה עומק ומרקם ומפתיע בחומריותו. כפי שרואים בתמונה למעלה, המטבח מתפרק לגורמים, פושט את החליפה (הלבנה בדרך כלל) ועובר ללבוש קז'ואל צבעוני, עם מבנים פתוחים ורעננים. מתוך כך נוצר גובה ביניים חדש: 140-150 ס"מ.

ארונות, תנורים ואפילו מקררים יכולים להיכנס בגובה הזה. זהו ממש גובה העיניים, כך שהחלק העליון הופך למדף תצוגה ובכך מאפשר למטבח להיות פחות מחויט ויותר אוורירי. יפית לוי היא מעצבת פנים מצליחה העוסקת בתחום המטבחים מזה עשור.

אחרי שהתגוררו במקומות שונים מסביב לעולם, החליטו להשתקע בבית מודרני, שמקיים דיאלוג תמידי עם החוץ, פונקציונלי, נוח להתנהלות יומיומית ומתאים לאורחות חייהם. מעצבת הפנים, אורלי זילבר, התבקשה לעצב עבור משפחה עם ילדים בוגרים, בית שנעים לארח בו וגם לבלות בו באופן אינטימי ומשפחתי. ויחד עם זאת, יאפשר לדיירי הבית מרחב אישי ומרווח.

הדיירים: זוג הורים+ 3 ילדים בוגרים (מתיכון עד אוניברסיטה)

הבית: בית שגודלו כ-450 מ”ר בנוי על מגרש של חצי דונם בהרצליה פיתוח

אחרי שהתגוררו במקומות שונים מסביב לעולם, החליטו להשתקע בבית מודרני, שמקיים דיאלוג תמידי עם החוץ, פונקציונלי, נוח להתנהלות יומיומית ומתאים לאורחות חייהם

 

מדובר במשפחה אשר העתיקה את מקום מגוריה פעמים רבות למדינות שונות ברחבי העולם. היה להם חשוב שבבית יתקיימו חללי אירוח רבים לפי אורחות חייהם: מטבח שניתן לארח בו את כל המשפחה ויתפקד כחלל רחב לבילוי ממושך ונעים, סלון רחב ונעים לאירוח ללא טלוויזיה, פינת אוכל נפרדת מהמטבח, חדר קולנוע ביתי בקומת המרתף וגינה מטופחת עם בריכה. מעבר ליופי והתאמת הבית לעיצוב עכשווי, הוא תוכנן בקפידה כבית נוח ופונקציונלי שאמור לשרת גם אדם בעל מוגבלויות. המחשבה המנחה הייתה ליצור בית שניתן להתאימו לכל דייר באמצעות שינויים קלים בלבד.

 

 

מטבח שמתמזג עם חדר המשפחה – מהמטבח ניתן לצאת לדק רחב עם פינת אוכל חיצונית וברביקיו לארוחות קיציות באוויר הפתוח.

 

 

חדר המשפחה

 

הבית מחולק לשני אגפים: האזור הציבורי והפרטי. האזור הציבורי מכיל את הסלון, פינת האוכל, המטבח וחדר המשפחה. תכנון חכם מחלק את האזור הציבורי לחלל כפול ויוצר הפרדה בין המטבח וחדר המשפחה לבין הסלון ופינת האוכל. חלל המטבח מתמזג אל חדר המשפחה, כאשר קיר דו צדדי יוצר חציצה בין שני האזורים – בחדר המשפחה הוא מכיל את הטלוויזיה, ומצידו השני הוא מכיל קמין שמחמם את האווירה בסלון. כך למעשה נוצר בחלל הציבורי חלל אירוח וחלל אינטימי ומשפחתי. מדרגות מרחפות אשר בנויות על קונסטרוקציית ברזל ייחודית מובילות אל הקומות העליונות אשר מעוצבות כשש סוויטות עם חדרי רחצה צמודים שמאפשרים לבני הבית פרטיות מוחלטת.

 

מחלק את החלל הכפול לשני אזורים

 

החלל הציבורי: פינת האוכל וסלון רחב

 

מבט מהקומה הראשונה אל עבר הסלון- הבריכה נשקפת מכל החללים המרכזיים בבית

 

גשר מחבר בין חלקי הבית ועובר מעל פינת האוכל

 

סוויטת המאסטר מעוצבת כחלל פתוח אשר מוגדר באמצעות דלתות זכוכית. חדרי השינה מעוצבים באותה שפה ומציגים את אותו משחק של צבעים וחומרים השולט ביתר חלקי הבית: הצבע השחור, פרקט עץ אלון ונגיעות של לבן באמצעות משטחים וכיורים מקוריאון. ישנה יציאה למרפסת אשר מכניסה את החוץ  פנימה  ומעניקה תחושה של רוגע, מפלט ונופש.

 

 

טיפ: ״כשמתכננים בית צריך להיצמד לקונספט ופלטת צבעים שנבחרה. יש הרבה דברים יפים בחנויות אך צריך לדעת לברור מה נכון לכל בית. תמיד עדיף לתת למעצב/ת לעשות את העבודה. הנגיעה שלהם היום יומית בחומרים לא מאפשרת להם לצאת מהקונספט״, ממליצה מעצבת הפנים, אורלי זילבר.

הכי אהבתי: קיר הבטון החשוף בסלון המשתרע לאורך כל גובה החלל הכפול ונותן עוצמה לבית ביחד עם המדרגות המרחפות, הפריט הכי עיצובי בבית. הקמין הדו-צדדי הוא פריט עיצובי המשמש כמעין חוצץ בין אזור האירוח לאזור המשפחתי בחלל הציבורי. שולחנות השיש הנמוכים של אבסלוטו שיש הם פריט מודרני ויפה בסלון.

קרדיטים:

צילום: גדעון לוין+עודד סמדר

מעצבת פנים: אורלי זילבר

אדריכלות חוץ: רדמרק אדריכלים

שולחנות שיש בסלון ובמטבח – אבסולוטו

כתבות אחרונות

    הי, רציתי להמליץ לך על
    אתר מלא בהשראות במיוחד בשבילך